دستورالعمل های روابط کار

دستورالعمل شماره (30) روابط کار: نحوه پرداخت کمک‌های حمایت اجتماعی مندرج درقانون بودجه سنواتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (1391)

شماره: ۱۸۷۷۷۹                                                                                                                                      تاریخ: 1391/11/15

مدیران کل محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها

سلام علیکم

در راستای اجرای بهینه و هزینه‌کرد مطلوب کمک‌های حمایت اجتماعی مندرج در بودجه سنواتی وزارت متبوع و با ‌‌بهره‌گیری از نظرات و پیشنهادات ارائه شده ادارات اجرایی استان‌ها، دستورالعمل اجرایی قبلی به شرح زیر مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفت که موارد برای اجرا در سال جاری ابلاغ‌ می‌گردد.

هدف از عرضه کمک‌های حمایتی، پرداخت کمک به کارفرمایان واحدهایی است که در شرایط نامطلوب اقتصادی به سر‌ می‌برند و مشکلات مالی آنها محرز شده است.

بر اساس ضوابط این دستورالعمل، ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن شناسایی واحدهایی که ‌‌علی‌رغم پایداری و فعالیت، به دلایلی خارج از میل و اراده شخصی مشکل پرداخت حقوق کارگران مواجهه و پیش بینی‌ می‌شود با دریافت این کمک پرداخت حقوق معوقه کارگران است وضع عادی بازگشته و تولید آن با حفظ اشتغال استمرار یابد، ضمن طرح موضوع در کار گروه بررسی، تایید و نظارت استانی، پس از بررسی و تشخیص واجد شرایط بودن واحد و تایید نسبت به توزیع کمک بر اساس اولویت و سهمیه تخصیصی و مطابق با ضوابط این دستورالعمل اقدام نموده و گزارش لازم را تهیه و به اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری ارسال‌ می‌نماید.

ماده 1- ترکیب کارگروه بررسی و تایید و نظارت استانی:

1- مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی (رئیس جلسه)

2- ‌‌‌مدیر کل دستگاه صادره‌‌‌کننده مجوز یا نماینده تام الاختیار

۳- معاون یا مدیریت روابط کار

۴- رئیس اداره بازرسی کار

۵- مسئول حراست اداره کل

۶- مسئول پیشگیری از بیکاری کارگران و بیمه بیکاری (منشی جلسه بدون حق رای)

تبصره ۱- جلسات با ریاست ‌‌‌مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تشکیل و حضور ایشان در کلیه جلسات الزامی می‌باشد.

تبصره 2- کارگروه بررسی، تعیین و نظارت استانی در این دستورالعمل به اختصار کارگروه نامیده‌ می‌شود.

ماده ۲- کمک‌های حمایتی به واحدهای زیر تعلق می‌گیرد:

واحدهای تولیدی (صنعتی، کشاورزی و خدماتی) که علی‌رغم وجود مشکل همچنان فعال بوده و کارگران خود را حفظ نموده و عدم حمایت موجب افزایش احتمالی بیکاری کارگران خواهد شد

1- تعداد کارگران واحد حداقل ۱۰ و حداکثر ۵۰ نفر باشد. (تشخیص تعداد کارگران بر اساس لیست سه ماهه آخر بیمه یا سه ماهه آخر پرداخت حقوق و دستمزد‌ می‌باشد که مراتب طی گزارش بازرسی کار به تایید کارگروه رسیده است)

2- در سنوات گذشته از کمک‌های حمایتی موضوع این دستورالعمل بهره‌مند نشده باشد.

تبصره ۱- در صورت ضرورت، لزوم و به تشخیص و تایید کارگروه در خصوص پرداخت کمک به واحدی که کلیه شرایط را داشته ولیکن در سال‌های گذشته از کمک موصوف بهره مند شده است، در صورتی که پرداخت به صورت دو سال پی در پی نباشد، کارگروه می‌تواند با ذکر دلایل توجیهی و مستند نسبت به پرداخت کمک به متقاضی اقدام نماید.

3- عدم پرداخت حقوق کارگران به صورت غیر ارادی با تشخیص کارگروه محرز شده باشد.

تبصره ۲- منظور از غیر ارادی بودن این است که علی‌رغم استمرار و پایداری بنگاه‌ها و حفظ مشاغل موجود، کارفرما به دلایل به دلیل شرایط خارج از اراده وی از قبیل رکود بازار فروش، ورود کالای مشابه خارجی رکود اقتصادی و به طور کلی بروز مسائل و مشکلات بازار کسب و کار و همچنین بروز حوادث قهریه و غیر مترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ، آتش سوزی و… دچار مشکل در پرداخت حقوق کارگران شده باشد.

۴- برابر بررسی کارگروه با پرداخت این کمک پایداری بنگاه تولیدی مشاغل موجود و تداوم حیات اقتصادی حداقل تا یک سال پس از اخذ کمک حفظ گردد.

ماده ۳- نحوه اقدام و عملکرد کارگروه:

1- تشکیل پرونده مشتمل بر تکمیل فرم تقاضا و خلاصه اطلاعات (فرم شماره 1)- لیست حقوق و دستمزد و بیمه کارگران در سه ماهه آخر قبل از تقاضا (اعم از پرداخت شده یا نشده)- گزارش کارشناسی مشترک بازرس کار و مسئول پیشگیری از بیکاری کارگران به همراه دلایل توجیهی علت اعطای کمک.

2- بنا به حجم پرونده‌های متشکله و ضرورت امر کارگروه تشکیل جلسه داده و مصوبات جلسه طی فرم شماره ۳ تنظیم‌ می‌گردد.

تبصره ۱- مصوبات کارگروه با حضور کلیه اعضاء و تصمیم نصف به علاوه یک آراء به شرط تایید رئیس جلسه قابل اجرا خواهد بود.

3- اخذ تعهد از متقاضی کمک (کارفرما یا نماینده تام الاختیار ایشان)، بر حفظ اشتغال موجود با اخذ گواهی امضا در ذیل فرم از دفتر اسناد رسمی (فرم شماره 2)

4- کارگروه پس از تشکیل جلسه:

الف- در صورت عدم تایید، پرونده مختومه و مراتب به متقاضی اعلام می‌گردد.

ب- در صورت تایید، مراتب به متقاضی اعلام و سایر اقدامات برابر دستورالعمل ادامه خواهد یافت.

۵- اعمال نظارت مستمر و بازدید و تهیه گزارش از روند فعالیت واحد پس از پرداخت کمک و اطمینان لازم از ادامه فعالیت عادی واحد و پایداری مشاغل، هر سه ماه یک بار و ارائه گزارش به اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری تا یک سال پس از اعطای کمک.

۶- در صورت موافقت کارگروه با پرداخت کمک، لیست کارگران مشمول به همراه شماره حساب بانکی آنها توسط کارفرما به دبیرخانه کارگروه تحویل و ذیحسابی طی یک فقره چک با نظارت کارگروه مبلغ مصوب را جهت حقوق کارگران در وجه کارفرما پرداخت می‌نماید.

7- کارگروه موظف است نسبت به تنظیم صورتجلسه‌های مبنی بر پرداخت کمک به کارگران اقدام و پس از اخذ تاییدیه و امضاء کارگران موصوف صورت جلسه را در پرونده واحد ضبط و بایگانی نماید.

۸- کارگروه موظف است پس از اعطای کمک به واحد یک نسخه از تصویر فرم‌های شماره یک و سه را جهت نگهداری و استفاده در بازرسی‌های آتی به اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری ارسال نماید.

تبصره ۲- کارگروه موظف است پس از بررسی‌ها و دریافت کلیه اطلاعات مرتبط به نحوی عمل نماید که متقاضی تا ابلاغ تصمیم نهایی به ‌‌‌هیچ‌وجه از نتیجه تصمیم مطلع نگردد.

ماده ۴- نحوه توزیع کمک حمایت اجتماعی:

کمک‌های پرداختی حداکثر سه ماه حقوق مطابق لیست حقوق و دستمزد پس از تایید بازرسی و بر اساس فرمول ذیل‌ می‌باشد:

تعداد ماه‌های مشمول* تعداد کارگران* متوسط حقوق کارگران کارگاه در ماه آخر

*. تعداد ماه‌های مشمول: تعداد ماه‌هایی است که طبق نظر کارگروه واحد مشمول دریافت کمک بوده که حداکثر سه ماه‌ می‌باشد.

تبصره 1- متوسط حقوق عبارت است از مجموع حقوق دریافتی کارگران تقسیم بر تعداد کارگران.

تبصره ۲- رعایت سقف پرداختی بر اساس فرمول فوق الزامی است لیکن تشخیص پرداخت کمتر از آن به لحاظ حمایت از سایر واحدهای مشمول در اختیار کارگروه‌ می‌باشد.

ماده ۵- تکالیف متقاضی:

1- تکمیل فرم شماره (1) (فرم تقاضا و خلاصه اطلاعات برای استفاده کنندگان از کمک‌های حمایتی بر اساس دستورالعمل اجرایی مربوطه)

2- متقاضی مکلف است ضمن ارائه تعهد کتبی مطابق فرم شماره ۲ و گواهی امضا در دفتر اسناد رسمی در قبال اخذ کمک‌های فوق نسبت به تداوم تولید و حفظ اشتغال موجود و پیشگیری از بیکاری کارگران اقدام نماید. بدیهی است در صورت عدم رعایت موضوع توسط متقاضی، مراتب برابر قوانین و مقررات به مراجع ذی‌صلاح جهت پیگرد قانونی ارجاع خواهد گردید.

ماده ۶- نحوه اقدام و عملکرد اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری:

1- با توجه به موافقت نامه مبادله شده و بودجه پیش‌بینی شده در قانون بودجه سنواتی وزارت متبوع و بر اساس معیار و ملاک‌های مختلف من جمله تعداد کارگاه‌های استان، تعداد کارگران شاغل در استان، تعداد واحدهای مشکل‌دار در استان، عملکرد کارگروه استان در سنوات قبل و نظایر آن اداره کل نسبت به پیش‌بینی سهم تخصیصی هر استان اقدام و مراتب به معاونت روابط کار از طریق ذی‌حساب و مدیر کل امور مالی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط جهت تصمیم نهایی و ابلاغ به استان‌ها اعلام گردد.

۲- اعزام تیم کارشناسی به استان، بازدید موردی از طرح‌هایی که به آنها کمک پرداخت شده و بررسی مدارک و مستندات ارائه شده به کارگروه انطباق دقیق مدارک با دستورالعمل و ارائه گزارش عملکرد.

ماده ۷- مسئولیت حسن اجرای این دستورالعمل و رعایت سایر ضوابط و مقررات ‌‌‌‌ذی‌ربط بر عهده مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان خواهد بود.

ماده ۸- این دستورالعمل در ۸ ماده ۸ تبصره و ۱۶ بند تنظیم شده و جایگزین دستورالعمل قبلی‌ می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا