ماده ۱۱۴۳ قانون مدنی
طلاق بر دو قسم است. باین و رجعی.
+ در فقه امامیه طلاق به دو قسم است:
مقصود از طلاق بدعی طلاق نامشروع و حرام است که عبارت است از طلاق در حال حیض یا نفاس، طلاق در طهر مواقعه و طلاق سهگانه که رجوعی بین آنها واقع نشده باشد. همه این طلاقها باطل است و فقط در مورد سه طلاقه کردن زن بنابر مشهور یک طلاق صحیحاً واقع میشود.
طلاق سنی طلاق مشروع و مجاز است که به سه مورد تقسیم میشود:
۱) باین:
طلاق باین بنابر قول فقهای امامیه بر شش گونه است:
- طلاق غیر مدخوله (زنی که با او نزدیکی نشده است)
- طلاق یائسه
- طلاق صغیره (دختر نابالغ)
- طلاق خلع
- طلاق مبارات؛ مادام که زن (در دو طلاق اخیر) به بذل رجوع نکرده است
- طلاق سوم که بعد از سه وصلت متوالی واقع شده باشد.
۲) رجعی:
طلاق رجعی طلاقی است که در ایام عده، شوهر میتواند رجوع کند. بجز طلاقهای ششگانه فوق هر طلاقی رجعی محسوب میشود.
۳) عدی:
طلاق عدی از اقسام طلاق رجعی است و بدین جهت بعضی از فقها سنی را به دو دسته باین و رجعی بخش کرده اند.
طلاق عدی عبارت است از طلاقی که پس از آن، مرد در ایام عده رجوع کند و با زن نزدیکی نماید و سپس در طهر دیگر زن را طلاق دهد.[۱]
۱. صفایی، سید حسین، مختصر حقوق خانواده، ش۲۶۳، تهران، انتشارات میزان، چاپ پنجاه و ششم، ۱۴00.