دستورالعمل های روابط کار

دستورالعمل شماره (37) روابط کار: نمونه برگ‌های رسیدگی

شماره: ۸۵۷۰۲                                                                                                                                               تاریخ: 1393/5/5

مديران كل محترم تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان‌ها

سلام عليكم

احتراماً؛ به استناد ماده 115 آيين دادرسي كار و در راستاي اجراي صحيح مفاد آن ‌آيين‌نامه و ايجاد وحدت رويه در مراجع حل اختلاف كار، نمونه برگ‌هاي رسيدگي موضوع ماده مزبور تنظيم و تدوين شده و به پيوست اين دستورالعمل براي اجرا ارسال‌ مي‌گردد.

ماده 1- نمونه برگ‌هاي رسيدگي: نمونه برگ‌هاي رسيدگي كه تنظيم شده و به موجب اين دستورالعمل ابلاغ‌ مي‌گردد؛ دوازده نمونه برگ به شرح ذيل‌ مي‌باشد:

1- پوشه 2- برگ دادخواست بدوي 3- ابلاغ نامه (در مرحله هیات تشخیص) 4- صورت جلسه هيات تشخيص 5- گزارش تحقيق محلی 6- دادنامه هيات تشخيص 7- ابلاغ دادنامه 8- برگ دادخواست تجديدنظرخواهی 9- ابلاغ نامه (در مرحله هیات حل اختلاف) 10- صورت جلسه هيات حل اختلاف 11- دادنامه هيات حل اختلاف 12- برگ ارسال رای به واحد اجرای احكام.

ماده 2- قطع و رنگ نمونه برگ‌ها: نمونه برگ‌هاي تهيه شده همگي در«قطع A4» و به رنگ سفید طراحي شده‌اند و ادارات تعاون، كار و رفاه اجتماعي ملزم به رعايت قطع و رنگ مذكور‌ مي‌باشند.

ماده 3- ‌‌‌نرم‌افزار روابط کار: اداره کل روابط کار و جبران خدمت مکلف است ضمن هماهنگی با مرکز فن آوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری نسبت به اجرایی نمودن نمونه برگ‌های مزبور در ‌‌‌نرم‌افزار روابط کار اقدام نماید.

ماده 4- پوشه: بر روي پوشه كلاسه پرونده در داخل مستطيل مربوط نوشته خواهد شد. كلاسه پرونده عبارت است از شماره پرونده كه نحوه تنظيم آن به اين صورت است كه از ابتداي هر سال در هر اداره از عدد 1 شروع شده و به آخرين پرونده در همان سال در همان اداره خاتمه‌ مي‌يابد. به عنوان مثال در صدمين دادخواستي كه در سال 1393 به اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي مربوط ارجاع شده است، كلاسه پرونده به اين صورت خواهد بود: 93/100 عدد سمت راست نشانه تعداد دادخواست‌هايي است كه در سال 1393 به اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي واصل شده است و عدد سمت چپ سال مورد نظر را نشان‌ مي‌دهد. كلاسه پرونده علاوه بر روي پوشه در تمام اوراق پرونده درج خواهد گرديد. روي پوشه نام خواهان و خوانده علاوه بر كلاسه پرونده نوشته خواهد شد.

ماده 5- برگ دادخواست بدوي: برگ دادخواست بدوي به موجب ماده 31 آيين دادرسي كار تنظيم شده كه بايد توسط خواهان يا نماينده وي تكميل شود؛ بنابراین به هيچ وجه نبايد دادخواست توسط اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي تكميل گردد. در مواردي كه دادخواست جمعي باشد، هر يك از خواهان‌ها، بايد مشخصات خود را در برگ دادخواست جداگانه قيد نمايند. نظر به این که دادخواست برگی رسمی است و مفاد آن فقط موارد ضروری از مشخصات خواهان را شامل‌ می‌شود، بنابراین به منظور جمع آوری آمار و اطلاعات، اداره کل روابط کار و جبران خدمت مکلف است تا با هماهنگی مرکز فن آوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری، نسبت به طراحی صفحه‌‌ای در هنگام ورود به ‌‌‌نرم‌افزار اقدام نماید. در این صفحه تمام مشخصات و جزییات مربوط به خواهان و سایر اطلاعات مربوط درج خواهد شد. متصدی ثبت دادخواست در ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است تا قبل از ثبت دادخواست خواهان، مشخصات خواهان و سایر اطلاعات خواسته شده در صفحه مربوط را تکمیل نماید.

ماده 6- ابلاغ نامه (در مرحله هیات تشخیص): برگ مزبور به استناد ماده 36 آيين دادرسي كار تنظيم گرديده است كه تمامي قسمت‌ها بايد توسط متصدي تشكيل پرونده يا مقام ابلاغ كننده، حسب مورد، تكميل گردد. هم چنين يك نسخه از دادخواست و پیوست‌های آن بايد به همراه نسخه دوم ابلاغ نامه به خوانده يا خواندگان ابلاغ شود. وقت رسيدگي به خواهان نيز به موجب اين برگ ابلاغ‌ مي‌گردد. در ضمن سمت يا نسبت گيرنده ابلاغ نامه، در هنگام ابلاغ به شرح ذيل توسط مقام ابلاغ كننده درج‌ مي‌شود:

 به عنوان مثال در صورتي كه خود خوانده ابلاغ نامه را دريافت نمايد، بايد قسمت مربوط به گيرنده ابلاغ نامه، چنين تكميل گردد: اينجانب آقاي علي رضايي با سمت خود خوانده نسخه دوم ابلاغ نامه را دريافت نمودم. در صورتي كه ابلاغ نامه به يكي از بستگان یا خادمان خوانده ابلاغ گردد، تكميل قسمت مربوط به گيرنده ابلاغ نامه چنين خواهد بود: اينجانب خانم حميده رضايي با نسبت خواهر خوانده نسخه دوم ابلاغ نامه را دريافت نمودم.

در ضمن مقام ابلاغ‌‌‌کننده مکلف است در هنگام ابلاغ، سند هویت گیرنده ابلاغ نامه را رویت نماید.

ماده 7- صورت جلسه هيات تشخيص: بعد از تنظيم صورت جلسه به صورت دست نویس در یک نسخه، برگ مزبور به امضای اعضای حاضر در جلسه و امضا یا اثر انگشت طرفین دعوا رسیده و در پرونده ضبط‌ مي‌گردد. نمونه برگ مزبور بدون درج هيچ مطلب چاپي تنظيم گردیده است تا امكان درج اظهارات طرفين به طور كامل در آن میسر باشد؛ بنابراين هيچ محدوديتي جهت نگارش اظهارات طرفين وجود ندارد و در صورت لزوم امكان دارد كه اظهارات طرفين صفحات بيشتري را به خود اختصاص دهد که در این صورت باید هر صفحه شماره گذاری شده و به طور جداگانه توسط طرفین دعوا و اعضای حاضر در جلسه امضا شود. بايد توجه داشت كه به هيچ وجه اظهارات طرفين و هر گونه مطلب ديگر در پشت برگ صورت جلسه تنظيم نگردد.

با توجه به مطالب بیان شده، چنانچه مرجع رسیدگی‌‌‌کننده نتواند، مطالب درج شده در صورت جلسه را در صفحه مربوط در ‌‌‌نرم‌افزار درج کند، صفحه صورت جلسه در ‌‌‌نرم‌افزار روابط کار، با عبارت زیر تکمیل‌ می‌گردد:

«اظهارات طرفین و تصمیم مرجع در برگ صورت جلسه ضبط شده در پرونده، درج شده است».

ماده 8- گزارش تحقيق محلی: گزارش تحقيق محلي بايد به صورت ماشين نويس شده در نمونه برگ پيوستي تهیه شود.

ماده 9- دادنامه هيات تشخيص: برگي را كه راي هيات تشخيص در آن پاك نويس‌ مي‌گردد، دادنامه‌ مي‌گويند. دادنامه داراي قسمت‌هايي است كه به اختصار تعريف‌ مي‌شود:

الف- مقدمه دادنامه: در مقدمه دادنامه، شماره و تاريخ دادنامه، كلاسه پرونده، مشخصات مرجع رسيدگي كننده، مشخصات خواهان و خوانده، خواسته و خلاصه اي از گردش كار نوشته‌ مي‌شود؛ بنابراين هر دادنامه داراي شماره‌ مي‌باشد؛ به اين معنا كه هر پرونده علاوه بر اين كه داراي كلاسه پرونده است، هر راي نيز بايد داراي شماره باشد، زيرا امكان دارد كه پرونده اي به راي منجر نشود. به عنوان مثال در اداره‌‌ای در سال 1393، تعداد 200 دادخواست مطرح شده، ليكن به دلايل مختلف 190 راي صادر گرديده است؛ در اين صورت در آن اداره در سال مذكور، تعداد 200 پرونده وجود دارد، اما تعداد 190 دادنامه صادر شده است. همانند كلاسه پرونده، شماره دادنامه نيز در هر اداره از ابتداي هر سال از عدد 1 شروع شده و در انتهاي آن سال به آخرين شماره در آن اداره خاتمه‌ مي‌يابد. به عنوان مثال در صدمين رايی كه در سال 1393 در اداره مربوط صادر شده است، در بالاي دادنامه در قسمت مربوط به شماره دادنامه فقط عدد 100 درج‌ مي‌شود و ديگر احتياجي به درج سال مربوط در قسمت شماره دادنامه نيست؛ سپس تاريخ صدور راي در قسمت مربوط به تفكيك روز، ماه و سال درج خواهد شد. بعد ساير مقدمات دادنامه از جمله خلاصه گردش كار درج‌ مي‌گردد.

ب- حکم/ قرار: بعد از نوشتن مقدمه، در قسمت مربوط به حکم / قرار، حکم یا قرار صادر شده در صورت جلسه، در قسمت مزبور نوشته‌ مي‌شود و سپس دادنامه مزبور به امضاي اعضا‌ مي‌رسد.

ج- سایر توضیحات:

– دادنامه لزوماً ماشين نويس‌ مي‌شود و به هيچ وجه نبايد آن را به صورت دستي تنظيم كرد و به طرفين ابلاغ نمود.

– چنانچه خواهان یا خوانده متعدد باشند، مشخصات تمامی آن‌ها در مقدمه دادنامه ذکر‌ می‌شود.

– لازم نيست دادنامه حتماً در يك برگ تهيه شود؛ به اين معني که در پرونده‌هايي كه شرايط اقتضا‌ مي‌نمايد، امكان دارد، دادنامه چندين صفحه باشد؛ بنابراين در صورتی که دادنامه بیش از یک صفحه باشد، باید هر صفحه شماره گذاری شده و هر صفحه به طور جداگانه توسط اعضای صادر‌‌‌کننده رای امضا شود.

– چنانچه دادنامه بیش از یک صفحه باشد، شماره و تاریخ دادنامه و کلاسه پرونده در همه صفحات ذکر‌ می‌شود.

ماده 10- ابلاغ دادنامه: ابلاغ دادنامه به موجب نمونه برگ ابلاغ دادنامه انجام‌ مي‌شود. متصدی ثبت دادخواست یا مقام ابلاغ‌‌‌کننده، حسب مورد، باید تمامی قسمت‌های مربوط در برگ مزبور را تکمیل نماید.

ماده 11- برگ دادخواست تجديد نظرخواهي: برابر با ماده 31 آيين دادرسي كار، اعتراض به راي هيات تشخيص بايد بر روي دادخواست تنظيم شود. دادخواست تجديد نظرخواهي نيز همانند دادخواست بدوي، حسب مورد، داراي قسمت‌هايي‌ مي‌باشد. در قسمت سمت چپ بالاي صفحه، كلاسه پرونده اوليه نوشته خواهد شد. دادخواست تجديد نظر خواهي بايد توسط تجديد نظر خواه تنظيم گردد و به هيچ وجه نبايد دادخواست توسط اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي تكميل شود. در صورتي كه طرفین دعوا، هر دو معترض به راي هيات تشخيص باشند، هر دو بايد دادخواست جداگانه‌اي ارايه نمايند.

ماده 12- ابلاغ نامه (مرحله هیات حل اختلاف): توضیحات داده شده در خصوص ابلاغ نامه مرحله هیات تشخیص، در مورد ابلاغ نامه مرحله هیات حل اختلاف، نیز صادق است.

ماده 13- صورت جلسه هيات حل اختلاف: توضیحات داده شده در خصوص صورت جلسه هیات تشخیص، در مورد صورت جلسه هیات حل اختلاف، نیز صادق است.

ماده 14- دادنامه هيات حل اختلاف: توضيحات داده شده در خصوص دادنامه هیات تشخیص، در مورد دادنامه هیات حل اختلاف، نیز صادق است. البته شماره دادنامه هیات حل اختلاف نیز از ابتدای هر سال در هر اداره از عدد 1 شروع شده و به آخرین دادنامه هیات حل اختلاف در آن سال در همان اداره خاتمه‌ می‌یابد.

ماده 15- برگ ارسال راي به واحد اجراي احكام: برای ارسال رای به اجرای احکام دادگستری از نمونه برگ تهیه شده استفاده شود. در ضمن باید برگ مزبور ماشین نویس شده و از تکمیل آن به صورت دست نویس خودداری نمود.

ماده 16- این دستورالعمل در 16 ماده در تاریخ 1393/5/5 به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ، لازم‌الاجرا بوده و باید مفاد آن به آگاهی تمام کارکنان و کارشناسان ‌‌‌‌ذی‌ربط رسانده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا