دستورالعمل شماره (27) روابط کار: چگونگی تشکیل، حدود وظایف و اختیارات و نحوه عملکرد هیاتهای تشخیص موضوع ماده (22) قانون شوراهای اسلامی کار
شماره: ۱۶۵۰۶۰ تاریخ: 1391/10/9
مديران کل محترم تعاون،کار و رفاه اجتماعي استانها
سلام عليکم؛ در راستاي اجراي هرچه بهتر مقررات مربوط به شوراهاي اسلامي کار، رفع ابهامات موجود و مشخص نمودن حدود وظايف وعملکرد هياتهاي تشخيص انحراف و انحلال شوراهاي اسلامي کار (موضوع ماده 22 قانون مربوط) و همچنين ايجاد وحدت رويه در نحوه عملکرد هیاتهاي مذکور، دستورالعمل چگونگي تشکيل، حدود وظايف و اختيارات و نحوه عملکرد هياتهاي تشخيص موضوع ماده 22 قانون شوراهاي اسلامي کار به شرح زير براي اجرا ابلاغ ميگردد:
مقدمه:
به منظور تعيين ضوابط، تثبيت و توسعه شوراهای اسلامی کار، اجرای صحيح قانون، رفع ابهامات و ايجاد رويه يكسان در نحوه تشكيل جلسات، چگونگي رسيدگي و صدور راي هياتهاي موضوع ماده 22 قانون شوراهاي اسلامي كار– كه در اين دستورالعمل هيات ناميده ميشود- مواد زير تدوين ميگردد:
فصل اول- کليات و تعاريف
ماده 1- مفاهيم به کار برده شده در اين متن به شرح زير ميباشد:
1- قانون: قانون شوراهاي اسلامي کار مصوب 1363 مجلس شوراي اسلامي
2- وزارت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي
3- اداره کل: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان
4- مدير کل: مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان
5- مديران: مديران واحدهای منطقه که همان کارگاههای مورد اشاره در قانون کار میباشد.
فصل دوم- نحوه تشکيل و فعاليت هيات
ماده 2- اداره کل براي تشكيل هيات به طور رسمي و كتبي از كليه شوراها و مديران (مديران مشمول قانون) به طور مجزا دعوت مينمايد.
تبصره- شرايط مديران به شرح زير است:
الف- واحد مربوطه آنها بيش از 35 نفر شاغل دائم (موضوع ماده 15 قانون) داشته باشد.
ب- مشمول تعريف مديريت مندرج در تبصره ماده 4 آیين نامه انتخابات قانون شوراها باشد.
ماده 3- چنانچه پس از انقضاي مهلت مقرر در ماده 27 آیين نامه اجرايي قانون، كانديدايي معرفي نشود؛ اداره کل موظف است حسب مورد نسبت به برگزاري جلسه توجيهي براي نمايندگان شوراها يا مديران كه كانديدا معرفي نكرده اند، با هدف تبيين اهميت هيات، وظايف و اختيارات آن و موارد لازم ديگر، اقدام نمايد. سپس اداره کل مجدداً اقدام به دعوت از شوراها و مديران براساس ماده 27 فوق الذكر مينمايد.
تبصره- انتخابات نمايندگان شوراها و مديران واحدهاي منطقه در هيات براساس فصل پنجم آیين نامه اجرايي قانون انجام خواهد شد.
ماده 4- حدود منطقه به منظور تشكيل هيات در هر استان توسط اداره كل تعيين ميگردد.
تبصره- چنانچه هيات تشخيص صلاحيت، در حدود منطقه تعيين شده توسط اداره كل تشكيل نشده يا به دلايلي فاقد اعتبار گرديده باشد؛ ضروري است در صورت فوريت موضوع، مسئله در هيات منطقه همجوار بررسي شود.
ماده 5- اعتبارنامه اعضاي هيات از سوي مدير كل صادر ميگردد. در صورتي كه رييس هيات، شخص مدير كل باشد، اعتبارنامه وي توسط معاون روابط كار وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي صادر خواهد شد.
ماده 6- در اجراي ماده 24 قانون، هيات هر زمان كه اقدامات شورا يا هر يك از اعضاي آن را خارج از حدود وظايف و اختيارات شورا (مندرج در ماده 13 قانون) و همچنين هر يك از اعضاي شورا را فاقد شرايط مقرر در ماده 2 قانون تشخيص دهد؛ ميتواند حسب مورد، راي به انحلال شورا و يا سلب عضويت عضو خاطي بدهد.
ماده 7- در اجراي ماده 34 آیين نامه اجرايي قانون، مرجع تشخيص موجه يا غير موجه بودن غيبت عضو هيات، اكثريت اعضاي هيات ميباشد.
ماده 8- رسيدگي به درخواستها در هيات،منوط به تسليم درخواست از طرف مديريت، هريک ازاعضاي شورا، كاركنان واحد يا وكيل و يا نماينده قانوني آنها ميباشد. اموري نظير وصول، ثبت و ارجاع درخواست و ساير هماهنگيهاي مورد نياز، بر عهده رييس هيات (نماينده وزارت) است.
ماده 9- درخواست بايد در برگيرنده موارد زير باشد:
1- در فرم شماره 1 تنظيم گردد.
2- به زبان فارسي باشد.
3- به امضاي درخواست كننده يا درخواست كنندگان رسيده يا اثر انگشت در آن ذيل درخواست درج شده باشد.
4- خواسته دقيقاً مشخص شده و اسناد و مدارك مورد نياز ضميمه شود.
5- چنانچه درخواست توسط نماينده قانوني تسليم گردد، مشخصات كامل نماينده قانوني درخواست كننده (وكيل يا اشخاص ديگر) ذكر و همچنين سند مثبت نمايندگي وي ارايه شود.
تبصره- در صورتي كه شرايط مذكور در فوق وجود نداشته باشد، رييس هيات موظف است ظرف يك هفته از تاريخ رسيد درخواست، نقايص را به طور كتبي به درخواست كننده ابلاغ كرده و از تاريخ ابلاغ به مدت پنج روز كاري به او مهلت رفع نقايص ميدهد.
ماده 10- درخواست واصله (در صورت تكميل) و پس از رفع نقص در مواعد مذكور در فوق ثبت شده و وقت رسيدگي تعيين ميگردد.
تبصره- در صورت عدم رفع نقص توسط درخواست كننده در مهلت مقرر لازم است درخواست مورد نظر بايگاني تا در صورت پيگيری مجدد توسط ذي نفع، اقدام لازم انجام شود.
ماده 11- رييس هيات بايد پس از تكميل پرونده، وقت رسيدگي (ساعت، روز، ماه) را حداکثر ظرف يک هفته تعيين و به طرفين ابلاغ نمايد.
ماده 12- دعوتنامه بايد مطابق فرم شماره 2 شامل موارد ذيل باشد:
الف- مشخصات ابلاغ شونده
ب- ساعت، روز، تاريخ و محل تشكيل جلسه.
در ضمن بايد يك نسخه از درخواست و رونوشت مدارك پيوست آن نيز براي درخواستکننده ارسال گردد.
ماده 13- درخواست و پيوستهاي آن بايد ظرف «3» روز درنشاني تعيين شده در برگه درخواست به شخص مخاطب تحويل و رسيد دريافت شود و مراتب به رييس هيات گزارش شود.
تبصره 1- ابلاغ دعوتنامه از طريق نمابر (دورنگار) به شرط آن كه شماره نمابر قبلاً توسط مخاطب دعوتنامه به طور كتبي به هيات اعلام شده باشد، بلامانع است.
تبصره 2- در صورتي كه طرفين آدرس اعلامي خود را تغيير داده باشند، بايد نشاني محل جديد خود را به هيات اطلاع دهند.
ماده 14- چنانچه بنا به تشخيص رييس هيات، انجام تحقيق و بررسي مقدماتي لازم باشد؛ بررسي لازم انجام ونتيجه طبق فرم گزارش تحقيق (فرم شماره 3) به هياًت ارائه خواهدشد.
ماده 15- جلسه رسيدگي، در روز و ساعتي كه از پيش تعيين شده است؛ تشكيل ميشود.
ماده 16- هيات براي رسيدگي و صدور راي، ملزم به تنظيم صورتجلسه در قالب فرم شماره 4 است كه بايد در دفتر مخصوصي تنظيم و به امضاي حاضران برسد:
1- اظهارات طرفين يا وكيل يا نماينده قانوني آنها.
2- تصميمات هيات.
ماده 17- پس از اتخاذ تصميم و ختم رسيدگي، هيات در همان جلسه اقدام به صدورراي (مطابق فرم شماره 5) نموده و نتيجه را ظرف مدت يک هفته به طرفين درخواست ابلاغ مینمايد (مطابق فرم شماره 6).




