دستورالعمل های روابط کار

دستورالعمل شماره (24) روابط کار: کاهش مدت زمان رسیدگی و افزایش کیفیت رسیدگی در مراجع حل اختلاف

شماره: ۳۱۵۶۴                                                                                                                                             تاریخ: 1391/3/1

مدیران کل محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها

سلام علیکم

در راستای اجرای برنامه کاهش مدت زمان رسیدگی در ضمن رعایت کیفیت رسیدگی و به منظور کمک به بهبود فضای کسب و کار، صیانت از نیروی کار و تحقق بهتر اصل رسیدگی سریع و عادلانه در مراجع حل اختلاف کار و با ‌‌بهره‌گیری از نظرات و پیشنهاد‌های ارائه شده از سوی ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها و بررسی، تجزیه و تجلیل آنها و نتایج بدست آمده از بازرسی‌های ادواری انجام گرفته توسط کارشناسان اداره کل روابط کار و جبران خدمت، موارد زیر برای اجرا ابلاغ‌ می‌گردد.

۱- ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلفند در واحد‌های تابعه نسبت به ارائه مشاوره روابط کار به مراجعین اقدام نمایند

۲- با توجه به اهمیت موضوع ابلاغ در روند رسیدگی و تاثیر بسزای آن در مدت زمان رسیدگی به پرونده، حتی المقدور از تمامی امکانات استفاده و با رعایت مواردی نظیر:

الف- آموزش مسئول ثبت دادخواست در خصوص نظارت بر درج نشانی صحیح و دقیق طرفین دعوا در دادخواست.

ب- برگزاری دوره‌های آموزشی برای مامورین ابلاغ، در جهت کاهش مدت زمان ابلاغ و انجام ابلاغ به صورت صحیح و مطابق مواد (۵)، (۷)، (۸) و (۹) آیین رسیدگی و مقررات مربوط به ابلاغ در قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب سال ۱۳۷۹.

ج- استفاده از ظرفیت‌های موجود در تبصره (۳) ماده (۷) آیین رسیدگی در جهت استفاده از نمابر برای تسهیل در امر ابلاغ.

ترتیبی اتخاذ گردد که ابلاغ‌ها به نحوی صورت گیرد که نیازی به تجدید جلسات در این خصوص وجود نداشته باشد.

۳- در صورت نیاز به انجام ابلاغ در حوزه ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌های دیگر، اوراق دعوا به اداره کل مربوط ارسال و اداره کل مزبور مکلف است در اسرع وقت اوراق دعوا را ابلاغ و رسید آن را به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی که دعوا در آن جریان دارد ارسال نماید.

۴- از ظرفیت‌های موجود در آیین‌نامه‌های انتخاب اعضای هیات‌های تشخیص و حل اختلاف جهت صدور اعتبارنامه برای اعضای علی‌البدل به گونه‌‌ای استفاده شود که همواره هیات‌ها با تمامی اعضاء خود تشکیل و در صورت افزایش حجم پرونده‌ها نسبت به تشکیل جلسات ‌‌‌فوق‌العاده اقدام گردد.

۵- مامور تحقیق طبق ماده (۲۲) آیین رسیدگی، موظف است ظرف مدت یک هفته از تاریخ صدور قرار تحقیق، تحقیقات خود را انجام داده و گزارش خود را به مرجع صادر‌‌‌کننده قرار تحویل دهد.

۶- استاندارد حداکثر مدت زمان رسیدگی با رعایت کیفیت رسیدگی به شرح ذیل‌ می‌باشد و ضروری است، از طریق مدیریت و ساماندهی مراجع حل اختلاف و رعایت موارد بالا و مقررات و دستورالعمل‌های مربوط ترتیبی اتخاذ شود که مدت زمان پیش بینی شده جهت رسیدگی در مراجع حل اختلاف رعایت گردد:

الف- مدت زمان ابلاغ دادخواست و اوراق دعوا در مراکز استان هفت روز و در شهرستانهای تابع پنج روز.

ب- مدت زمان رسیدگی به درخواست شورای سازش هفت روز.

ج- مدت زمان صدور رای هیات تشخیص از زمان ارائه دادخواست بدون نیاز به تجدید جلسه و یا ارجاع به تحقیق ده روز.

د- مدت زمان صدور رای هیات تشخیص از زمان ارائه دادخواست با نیاز به تجدید جلسه و یا ارجاع به تحقیق بیست روز.

ه- مدت زمان صدور رای در هیات حل اختلاف بدون نیاز به تجدید جلسه و یا ارجاع به تحقیق ده روز از زمان تسلیم دومین دادخواست تجدید نظرخواهی.

و- مدت زمان صدور رای در هیات حل اختلاف با نیاز به تجدید جلسه و یا ارجاع به تحقیق بیست روز.

ز- در صورتی که فقط یکی از طرفین دعوا تجدیدنظرخواهی کند، مدت‌های مذکور در قسمت‌های (ه) و (و) از زمان انقضای مدت اعتراض طرفی که تجدید نظرخواهی نموده است، محاسبه خواهد شد.

ح- مدت زمان ابلاغ آرای هیات‌های تشخیص و حل اختلاف بلافاصله بعد از صدور رای خواهد بود. در هر حال این مدت نباید از هفت روز بیشتر باشد.

۷- در مواردی که ضرورت داشته باشد تا مدت زمان بیشتری برای رسیدگی به پرونده صرف گردد، با ذکر دلایل و مستندات لازم در صورتجلسه عمل‌ می‌شود و به ‌‌‌هیچ‌وجه نباید کیفیت رسیدگی برای رعایت اصل سرعت نادیده گرفته شود.

۸- در صورت افزایش غیر متعارف تعداد دادخواست‌ها جهت افزایش نیافتن مدت زمان رسیدگی علاوه بر جلسات عادی جلسات فوق‌العاده حسب مورد برگزار شود.

9- اداره کل روابط کار و جبران خدمت به طریق مقتضی نسبت به حسن انجام این دستورالعمل نظارت می‌نماید.

10- مدیران کل محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول حسن اجرای این دستورالعمل بوده و مفاد آن باید بلافاصله پس از ابلاغ به آگاهی مدیران کارشناسان و کارکنان ‌‌‌‌ذی‌ربط رسانده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا