دستورالعمل شماره (34) روابط کار: استانداردسازی زمان مقاطع رسیدگی در مراجع حل اختلاف کار
شماره: ۱۷۵۹۰۶ تاریخ: 1392/10/8
مدیران کل محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها
سلام علیکم
احتراما، نظر به اینکه اصل سرعت یکی از اصول بنیادین در دادرسی کار به شمار میرود که در مقدمه آیین دادرسی کار نیز به آن اشاره شده است و به منظور تحقق اصل مزبور، دستورالعمل استانداردسازی زمانهای مقاطع رسیدگی در مراجع حل اختلاف کار به شرح ذیل ابلاغ میشود. شایسته است دستور فرمایید که ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان دادرسی به مفاد آن توجه داشته و به آن عمل نمایند.
ماده ۱- منظور از استانداردسازی زمانهای مقاطع رسیدگی در مراجع حل اختلاف کار، نیل به استاندارد تعیین شده با توجه به اصل سرعت، اصل دقت و مقررات آیین دادرسی کار میباشد؛ بنابراین ادارات کل اجرایی استانها مکلف هستند، برای دستیابی به استانداردهای تعیین شده، تمام امکانات خود را به کار بگیرند و در مدت زمان تعیین شده خاص که بر اساس اوضاع و احوال، توسط اداره کل تعیین میشود و به اداره کل روابط کار و جبران خدمت اعلام میگردد، به استانداردهای ذکر شده دست یابند.
ماده ۲- ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور کاهش یا تنظیم صحیح شکایات از سوی دادخواست دهندگان، مکلف هستند، در ادارات تابعه نسبت به ارائه مشاوره روابط کار به مراجعین اقدام نمایند.
ماده ۳- به استناد ماده (۲۹) آیین دادرسی کار، مدت زمان ثبت دادخواست از زمان تقدیم دادخواست، فوری و در همان روز تقدیم دادخواست خواهد بود.
ماده ۴- حداکثر مدت زمان تعیین وقت رسیدگی، تشکیل پرونده و تحویل اوراق دعوا به مامور ابلاغ پست، دو روز از زمان ثبت دادخواست میباشد.
ماده ۵- به موجب ماده (۳۸) آیین دادرسی کار، حداکثر مدت زمان ابلاغ اوراق دعوا به طرفین دعوا، آیین دادرسی کار، مصوب 1391دو روز از تاریخ تحویل اوراق، به مامور ابلاغ پست است. در مواردی که اوراق دعوا به وسیله دورنگار یا حضوری نیز ابلاغ میشود، رعایت مدت زمان مقرر لازم است.
ماده ۶- با توجه به اهمیت موضوع ابلاغ در روند رسیدگی و تاثیر به سزای آن در کاهش یا عدم کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده و انجام ابلاغ صحیح مطابق با مواد فصل پنجم آیین دادرسی کار، حتیالمقدور از تمامی امکانات استفاده و با رعایت موارد ذیل، ترتیبی اتخاذ گردد که نیازی به تجدید جلسات در این خصوص وجود نداشته باشد.
الف) آموزش متصدی ثبت دادخواست در خصوص نظارت بر درج نشانی صحیح و دقیق طرفین دعوا در دادخواست؛
ب) برگزاری دورههای آموزشی برای مامورین ابلاغ؛
ج) استفاده از ظرفیتهای موجود در مواد (۵۰)، (۵۱)، (۵۲) آیین دادرسی کار برای تسهیل در امر ابلاغ.
ماده ۷- به استناد ماده (۵۳) آیین دادرسی کار، در صورت نیاز به انجام ابلاغ در حوزه ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیگر اعم از آن اداره مزبور در حوزه جغرافیایی همان اداره کل یا اداره کل دیگری باشد، ظرف دو روز از زمان تشکیل پرونده، اوراق دعوا به طور مستقیم از اداره محل رسیدگی به دعوا به اداره مربوط ارسال و اداره مزبور مکلف است ظرف چهار روز از تاریخ تحویل، اوراق دعوا را ابلاغ و رسید آن را ظرف دو روز بعد از انجام ابلاغ به اداره محل رسیدگی به دعوا ارسال نماید. در صورتی که در اداره محل رسیدگی به دعوا، اوراق دعوا از طریق پست ابلاغ میشود، ابلاغ موضوع این ماده به مخاطب ابلاغ نیز از طریق پست صورت خواهد گرفت.
ماده ۸- با توجه به مواد (۳)، (۴)، (۵) این دستورالعمل و با عنایت به فراز پایانی ماده (۳۳) آیین دادرسی کار، حداکثر مدت زمان تشکیل اولین جلسه رسیدگی هیات تشخیص از زمان ثبت دادخواست، ده روز میباشد.
ماده ۹- از ظرفیتهای موجود در آییننامههای انتخاب اعضای هیاتهای تشخیص و حل اختلاف جهت صدور اعتبارنامه برای اعضاء به گونهای استفاده شود که همواره هیاتها با تمامی اعضای خود تشکیل و در صورت افزایش حجم پروندهها نسبت به تشکیل جلسات فوقالعاده اقدام گردد.
ماده ۱۰- به موجب ماده (۶۹) آیین دادرسی کار، در صورت تجدید جلسه، حداکثر زمان تشکیل جلسه بعد، چهارده روز خواهد بود.
ماده ۱۱- بر اساس ماده (۹۱) آیین دادرسی کار، حداکثر زمان انجام قرار محلی، ده روز از تاریخ صدور قرار مزبور میباشد.
ماده ۱۲- با عنایت به ماده (۱۰۱) آیین دادرسی کار، حداکثر مدت زمان صدور رای در برگ صورت جلسه، از تاریخ خاتمه آخرین جلسه رسیدگی، هفت روز است.